Studnia Smaków

Well of Tastes- Blog kulinarny pewnej Poznanianki

Tarta cytrynowa z bezą

3 komentarzy

Kojarzy mi się z niezbyt udanym filmem „Tost. Historia chłopięcego głodu”,  w którym robiła imponujące wrażenie. Zarówno na bohaterach opowieści jak i na widzach oglądających ten film. Wyglądała bardzo apetycznie. :) Kruche ciasto, słodki i kwaskowaty lemon curd oraz chrupiąca z wierzchu i miękka pod spodem beza… Czy może być coś lepszego niż ta słoneczna tarta?🙂 Chrupiąco- miękka beza równoważy kwaskowaty smak cytryn co sprawia, że wrażenia smakowe są wręcz idealne. Baaardzo polecam!

Przygotowywanie tarty cytrynowej proponuję zacząć od zrobienia lemon curd’u, który musi ostygnąć, następnie upieczenia spodu z kruchego ciasta i na końcu należy ubić białka.

Lemon curd

składniki:

  • sok oraz otarta skórka z 3-4 cytryn
  • 200g cukru
  • 2 jajka
  • 2 żółtka
  • 1 – 1, 5 łyżki mąki ziemniaczanej (czubata)
  1. Cytryny należy umyć, zetrzeć skórkę i wycisnąć. 
  2. Sok przelać do garnka z podwójnym dnem, dodać skórkę oraz pozostałe składniki. 
  3. Zagotować cały czas mieszając. 
  4. Gotować aż do momentu zgęstnienia.  Należy cały czas mieszać ponieważ, masa może przywrzeć do dna i się przypalić. 
  5. Po ostudzeniu zmiksować, żeby pozbyć się ewentualnych grudek i otrzymać gładki krem. 
Lemon curd można przechowywać w słoiku przez ok. tydzień.
Kruche ciasto:
składniki:
  • 180 g masła
  • 250 g mąki
  • 90 g cukru pudru
  • 2 żółtka
  • 1 łyżka mąki ziemniaczanej
  1. Masło utrzeć z cukrem na puszysty krem. Dodać żółtka i dalej ucierać.
  2. Dodać przesianą mąkę oraz mąkę ziemniaczaną. Wymieszać.
  3. Szybko zagnieść ciasto w kulę, owinąć folią spożywczą i włożyć do lodówki na 1-2 h.
  4. Ciasto cienko rozwałkować – ok. 5 mm. Wyłożyć nim posmarowaną tłuszczem formę. Oprócz wyłożenia spodu należy uformować także niski brzeg.🙂 Piec w piekarniku nagrzanym do 180 ° C aż nabierze złotego koloru ( mniej więcej przez 20 minut).
  5. Odstawić do ostudzenia.

Beza:

składniki:

  • 4 białka
  • 200g cukru pudru
  • 1 czubata łyżeczka mąki ziemniaczanej
  1. Białka należy ubić na sztywną pianę. 
  2. Cukier puder należy dodawać małymi partiami a nie cały od razu (!). Oczywiście cały czas ubijając. 
  3. Na koniec wsypać mąki ziemniaczaną i ubić. 
→ Wszystkie części składowe mamy już przygotowane. Najwyższy czas żeby je połączyć. Podstawę z kruchego ciasta należy posmarować lemon curdem – warstwa ok 5 mm. Na wierzch trzeba wyłożyć pianę z białek. Piec w piekarniku nagrzanym do 180 ° C przez 20 minut. Beza powinna być chrupka z zewnątrz a w środku miękka. Oczywiście jeśli pieczemy z włączonym termoobiegiem to temperaturę należy obniżyć. Beza powinna pozostać biała lub lekko zrumieniona. 

3 thoughts on “Tarta cytrynowa z bezą

  1. To ciasto zasługuje na to żeby je piec co tydzień! Upichciłam wczoraj, a właśnie przed chwilą zniknął ostatni okruszek. W przepisie nic nie zmieniłam, tylko dałam trochę wody do ciasta. Ciasta mi też zostało więc część zamroziłam;)Polecam:)

  2. AAA i mnie się film z kolei bardzo podobał! pozdro

    • Ja się po prostu rozczarowałam.😀 Pewnie dlatego, że przed pójściem na ten film za dużo o nim myślałam i zastanawiałam się jaki będzie.😀 Nie spełnił oczekiwań.😀

Skomentuj

